SE VORES SALGSBILER

VELKOMMEN TIL DIT LOKALE AUTOCENTER PÅ VESTEGNEN

Samme kvalitet & service som de autoriserede - bare til mindre pris!

Åbningstider: Værksted: Man-Fre: 8-16    |    Bilsalg: Man-Fre: 9.30-17  samt  Søn: 11-15    

Salg af reservedele & tilbehør i åbningstiden   

Roskildevej 18a | 2620 Albertslund | Tlf. 4362 9111

KORT OM OS

Salget af dieselbiler rasler ned

Nye tal fra Danmarks Automobilforhandler Forening (D·A·F) viser, at salget af dieselbiler er faldet med 18 procent i 2013 i en tid, hvor der ellers er stor fremgang i antallet af solgte biler.

I oktober 2013 blev der solgt 16.664 nye personbiler, det svarer til en stigning på knap 10 procent sammenlignet med oktober 2012. Den største andel af de nye solgte personbiler er benzinbiler, og det skyldes, at regeringen omlagde ejerafgiften pr. 1. januar 2013. Omlægningen af ejerafgiften gjorde dieselbiler relativt dyre i forhold til benzinbiler, og det har haft en markant effekt på fordelingen af bilsalget i 2013. Dieselbilernes markedsandel er faldet fra 40 procent i 2012 til 31 procent i 2013, det svarer til et fald på ca. 11.000 dieselbiler, hvis man sammenligner januar til og med oktober 2013 med samme periode i 2012.

”Vi har gennem en årrække set en stigende efterspørgsel efter dieselbiler, blandt andet fordi de er mere økonomiske og udleder mindre CO2 end benzinbiler. En forhøjelse af udligningsafgiften risikerer at sætte denne positive udvikling over styr. Vi anbefaler i stedet en mere gennemgribende omlægning af hele bilafgiftssystemet”, siger administrerende direktør i D·A·F, Jens Brendstrup.

”D·A·F advarede Skatteudvalget om et provenutab på registreringsafgiften allerede før forslaget blev vedtaget, idet vi forudså, at der vil sælges færre dieselbiler til fordel for benzinbiler, som oftest er billigere i registreringsafgift end dieselbiler. Og det har jo vist sig at være rigtigt”, siger Jens Brendstrup.

Et skifte fra diesel- til benzinbiler vil øge udledningen af CO2, men vil til gengæld reducere udledningen af NOx-partikler. De estimerede effekter fremgår af nedenstående tabel, idet det antages, at en dieselbil i gennemsnit koster 35.000 kroner mere end en tilsvarende benzinbil.

 

Skifte fra diesel til benzin (ved 15.000 km/år)

Antal biler

              1.000

                5.000

               10.000

CO2 (kilo)

            55.432

           277.158

             554.315

NOx (kilo)

             -1.800

              -9.000

              -18.000

Reg. afgift (kr.)

   -35.000.000

  -175.000.000

    -350.000.000

Kilde: Egne beregninger 

Forhøjelsen af udligningsafgiften har også haft en problematisk effekt på brugtbilsalget. Finn Orvad, næstformand i D·A·F og indehaver af Orvad Biler A/S har selv oplevet de negative konsekvenser af lovforslaget:

”På grund af udgiftsudligningen står brugtvognsforhandlerne med dieselbiler, som er meget svære at sælge. Og prisen på brugte dieselbiler har selvfølgelig også fået en godt nøk ned af”. 

Fakta: Udligningsafgiften har til formål at skabe en vis ligestilling mellem biler, der anvender benzin som brændstof og de biler, der anvender diesel. Ændringen udjævner den afgiftsmæssige fordel for diesel frem for benzin. Per den 1. januar 2013 er udligningsafgiften forhøjet med knap 52 procent. Forhøjelsen af udligningsafgiften har ikke påvirket antallet af solgte biler men derimod påvirket, hvilken type bil som danskerne vil købe.

SERVICE & REPARATION

Service og reparation af alle bilmærker både person- og varebiler. Både nye og ældre biler

BRUGTE BILER

Salg af velholdte brugte biler fra 10.000 til 150.000. Fornuftige biler til fornuftige priser!

BILUDLEJNING

Udlejning af personbiler og varebiler til attraktive priser. Udlejning fra kun kr. 149,-

SHOP IN SHOP

Salg af kvalitets tilbehør og reservedele til lave priser. Både til private og erhverv

Background Image

Header Color

:

Content Color

: